måndag 2 november 2015

Lauren

Roligt mönster, rolig stickning och härlig färg på garnet. Men! Här kommer ett inlägg om superwash-garner. Jag gillar dem inte, helt enkelt. Det är svårt att förutse hur de kommer bete sig i större plagg såsom koftor och tröjor. Kanske är det därför dessa projekt sedan inte blir använda av mig, jag blir inte nöjd med hur de sitter. Jag börjar tro att detta är den springande punkten när jag ser de koftor och tröjor som hänger oanvända i min garderob... Sedan är jag tveksam kring om superwash-behandling av garn är så bra över huvud taget.

Och när jag nu är inne på garn och dess påverkan på miljön:
Alla gillar vi olika: en del föredrar akryl av ekonomiska eller allergiskäl. Jag är inte en av dem, både det faktum att det är plast och därmed beter sig konstigt så är det också plast! Hej, miljöpåverkan.
Jag gillar ekologiska garner, men handlar även annat. Jag gillar lokala garner, men har en inte så liten kärlek till både Lett-lopi och Jamieson-garner- ju rivigare, desto bättre. Jag önskar att jag i större utsträckning kunde handla enbart ekologiskt och närproducerat garn, där jag utan tvivel blir garanterad att djuren inte far illa i hanteringen. Så är inte fallet idag, därför får jag göra ett aktivt val: och att djuren mår bra och behandlas väl måste alltid vara min första prioritering. Hur tänker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar